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はじめに

名古屋大学設備・機器共用システム

名古屋大学が保有する研究設備・機器のうち、「名古屋大学設備・機器管理データベース」に登録された研究設備・機器を基に、それらを保有し維持管理する名古屋大学集積共用施設と名古屋大学全学技術センター設備・機器共用推進室が連携して、その検索、利用及び利用料の算定等について支援を行う。

開始年月

平成27年4月

目的(必要性、想定ユーザ等)

このシステムは、名古屋大学が保有する研究設備・機器の学内外の共同利用を促進して設備の有効利用を図ることを目的とする。

  • 必要性

    現在、各部局毎に設備・機器の共用への取り組みが行われ、全学的な設備・機器の有効活用が滞っている状況であり、また、設備・機器を維持管理を担当する研究者、技術職員又は手続きを行う事務部門への負担が増大してきている。
    そのため、全学的な共用可能な設備・機器のリストアップ、統一的な利用に関するシステムの作成、利用料の算定基準の簡素化を図るなど、早急な対応が必要である。

  • 想定ユーザ等
    1. 本学の職員、学生、研究生
    2. 本学で研究に従事する者
    3. 本学以外の教育委研究機関等に所属し研究に従事する者
    4. その他推進室長が適当と認めた者

目標

  • 各部局毎に行われている各設備・機器に関する案内、利用予約及び利用料の算定等について、この共用システムを通じて行うこと。
  • 学内外からの設備・機器に対する様々な要求の受付窓口となること。
  • 財務会計システムと連携して、本学の設備・機器の資産情報を管理すること。

計画

  • 平成25年度~26年度

    設備・機器の共用システム及び管理データベースの構築、試験運用の実施
    大学連携研究施設ネットワークから予約システムを無償で譲り受けシステム開発に活用

  • 平成27年度

    学内向け本格運用の開始、学外向け運用開始に向けての準備

  • 平成28年度~29年度

    他の共用システムとの連携

事業運営体

名古屋大学全学技術センター設備・機器共用推進室

管理体制

室長1名(技術専門員)
室員6名(技術専門員4名、技術補佐員1名、事務補佐員1名)

沿 革

平成26年 2月 名古屋大学設備・機器管理データベースシステムの作成開始
平成26年 6月 名古屋大学設備・機器共用システムの作成開始
平成27年 4月 名古屋大学設備・機器管理データベースシステム及び
名古屋大学設備・機器共用システムの運用開始


Introduction

Nagoya University Equipment Sharing System

Based on the research facilities and equipment which are registered in “the Nagoya University Facilities and Equipment Management Database”, out of the research facilities and equipment held by Nagoya University, Nagoya University’s Aggregate Sharing Facilities and Technical Center of Nagoya University Equipment Sharing Promotion Office that hold and maintain the registered research facilities and equipment will cooperate and support their searching, use and the calculation of use charges etc.

Commencement year and month

April 2015

Purpose (necessity, predicted users etc.)

This system aims to promote the common use of research facilities and equipment held by Nagoya University both inside and outside the University, and to effectively use the facilities.

  • Necessity

    Currently, the handling of the sharing of facilities and equipment for each department is being carried out, but the effective utilization of the whole University’s facilities and equipment is stagnant. Further, the burden on the researchers, technical staff who are in charge of maintaining facilities and equipment or administrative work division which executes the procedure has been increasing.

    Due to the above, prompt responses are required for the listing of facilities and equipment shareable by the University, the creation of a system for unified use and aiming to simplify the calculation standard of use charges etc.

  • Predicted Users etc.
    1. Staff, students and researchers of the University
    2. Those who are engaged in study in the University
    3. Those who belong to educational research organs other than the University and are engaged in study
    4. Other than above, those who are admitted to be appropriate by the head of the Promotion Room

Goals

  • The introduction, use reservation and the calculation of use charges etc. relating to each facility and equipment that is being carried out by each department, will be carried out through this sharing system
  • Becoming the reception point for various requests to use facilities and equipment from inside and outside the University.
  • Cooperating with the financial and accounting system, managing the asset information of the University’s facilities and equipment.

Plans

  • From 2013 to 2014

    Establishing a sharing system and management database of facilities and equipment, and receiving for free a reservation system from the cooperative research facilities’ network with the test operation executing universities, and utilizing it for system development

  • 2015

    Commencement of real operation inside the University and preparation for the commencement of operation outside the University

  • From 2016 until 2017

    Cooperation with other sharing systems

Work operating body

Technical Center of Nagoya University Equipment Sharing Promotion Office

Management system

1 head of the Room (technical expert)
6 Room staff (4 technical experts, 1 technical assistant and 1 administrative work assistant)

History

February 2014 Commencement of preparation of Nagoya University Facilities and Equipment Management Database System
June 2014 Commencement of preparation of Nagoya University Equipment Sharing System
April 2015 Commencement of operations of Nagoya University Facilities and Equipment Management Database System and Nagoya University Equipment Sharing System


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